Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem šla do katolického kostela

Ještě pořád. Pořád čtu tu knihu od Tomáše Halíka - Vzdáleným nablízku. Je tak nějak milá, lidská, přátelská... Ráda ji znovu otvírám. Je o nás - o lidech, kteří se nehlásí ke katolické církvi. A nechodí do kostela. Tedy rozumím tím - do katolického chrámu. Je ale adresována katolíkům, to je z textu zřejmé. Takže je to vlastně "o nás bez nás". Zvláštní.

 

Nicméně povzbudivé je, že podle pana Halíka nejsme ztraceni. Ani nejsme hříšní tím, že máme tu "kostelní absenci". To mě víc než těší. A podle pana Halíka by na nás měli být katolíci hodní. A snad nás i pozvat dál, do svého svatostánku.

Ale jak tak vzpomínám, takového pozvání se mně dostalo jen zřídka. Mám z toho prostě pocit, že o nás "nesrozumitelné" by tam těžko někdo stál.

Ve městě, kde teď jsem, to vnímám asi tak: katolická církev - to jsou určité rodiny. Už tradičně se v kostele scházejí. Už tradičně - a cítí to jako zásluhu. Cítí se lepší, a zájem o nováčky nemají. Žel. Ta řídká pozvání, jichž se mně vlastně dostalo, byla učiněna v cizích městech; kde - paradoxně - ani případný "hostitel" (tedy ten, kdo mě do kostela zval) nebyl domovem. Z toho si dovoluji soudit, že dotyčnému bylo šumafuk, jestli naruší komusi zaběhnutý pořádek. Klídek a vody stojaté...

 

Dnes jsem byla - ač nikým nezvána - v tomto městě prvně v katolickém kostele.

Šla jsem až na podvečerní mši; ale už dopoledne mně přicházely myšlenky na církev, i myšlenky o "ceně" každého člověka. Jsme cennější než vrabci, říkal tak mimochodem Ježíš. Kupodivu to se mně stalo dnes dopoledne nosnou myšlenkou, a stačilo mně to ke štěstí. Bylo to nejspíš tím, že jsem si četla (asi včera?) o katolické církvi, a znejistěla jsem v tom, zda Bůh může vůbec člověka milovat...?

Posílena tedy radostnou myšlenkou, že jsme určitě cennější než vrabci, vypravila jsem se do kostela. A když jsem tam brala za kliku, bleskla mně hlavou myšlenka, že církev JE  TAJEMSTVÍ. Překrásně o tom píše Tomáš Halík:

"Církev ... je pro nás tajemství: neznáme především její hranice, nevíme ani, kde začíná a kde končí, kdo do ní patří a kdo ne. Svatý Augustin napsal: Mnozí, kteří si myslí, že jsou uvnitř, jsou vně - ale také naopak."

A dále:

"Poslední koncil zdůraznil, že církev je svátostí - tj. symbolem a zároveň nástrojem - jednoty všech lidí a národů v Kristu; jednoty lidstva, která však nemůže být plně uskutečněna uvnitř dějin - je to "eschatologický cíl". Každý člověk, skrze tajemství Vtělení, je už nyní "nějak" spojen s církví - už svým lidstvím je totiž spojen s lidstvím Kristovým, a tudíž má i určitou účast na jeho "mystickém těle", církvi."

Takže - abych pokračovala ve svém vlastním zážitku:

strefila jsem se zrovna do toho dne, kdy katolická církev slaví narození Panny Marie. Tedy - to není právě můj šálek kávy... Nicméně - při čtení Písma jsem se uklidnila. Paradoxně - byl to rodokmen Ježíše Krista, tedy asi padesát hebrejských jmen... Ale bylo to něco, co znám a nijak nezpochybňuji. Uklidnila jsem se, ale o soustředěném vědomí se nedá mluvit.

Lavice byly poloprázdné, ale těsně vedle mě se postavila starší žena; tak těsně, až mně to nebylo příjemné. Pravděpodobně jsem jí nechtěně obsadila místo, což si nenechala líbit jenom tak. V celém kostele nebyla asi žádná dvojice takhle slepená, jak se ta paní lepila právě na mě - na novou, neznámou osobu. O kus jsem si odsedla. Nesnesla jsem její zpěv, který mně zněl bezprostředně do ucha. Proti mé vůli se mně vybavil Mr. Bean, a jeho hudební kreace v kostele. 

Další rozptylující element byla ta dáma, co stála přede mnou. Takové náušnice jsem nikdy neviděla: velké fialové vějíře, které se jí zakusovaly do boltců, a z nichž visely stříbrné šňůrky. Ty se ve světle kostela nápadně blýskaly... Tedy, jsou místa, kde považuji takové cetky za nevhodné. Ale byla to prostě její volba. A píšu o tom jen proto, že se s tou volbou potřebuji vyrovnat. Já jsem zas měla vyšoupané rifle a příšernou zelenou bundičku; takže to taky nemuselo být někomu po chuti.

V písních mě zaujala vazba "můj Ježíši". Zvláštní vazba. Pro mě - nepřípustná vazba. Cítím, jak mně v ústech drhne. Ježíš není můj, ať už k Němu cítím cokoliv. Mám to takto vevnitř uspořádané, co mně sahá má paměť. A mohu-li k tomu ocitovat opět pana Halíka, pak to bude asi tato pasáž: "Jde mu (Moingtovi) o to, překonat pojetí Boha jako vlastnictví, které jsme zdědili jako jakýsi předmět, jímž je možné manipulovat a na nějž si můžeme činit zvláštní nárok. Objev živého, jednoho Boha (který je samozřejmě také "Bohem našich otců") spočívá v objevu, že je to zároveň Bůh těch druhých."

Tak tedy: zpívání jsem se raději zdržela. Moje myšlenky se Boha dotýkaly jakoby letmo; bez oné hloubky, kterou si mohu dovolit v klidu domova. Napadalo mě, jestli to tedy má cenu, trávit zde čas. Cítila jsem spíš nedostatek kontaktu - s Tím, kvůli kterému by to všechno zde vlastně mělo být.

Vpředu vedle oltáře hořely obrovské, vysoké svíce; a bylo jich šest. Tři na každé straně oltáře. Vtom - koukám - jedna svíce zhasíná... Už téměř nehoří...  Ať zírám jak chci, jedna z těch silných svěc zhasíná; jakkoliv je to nepravděpodobné. Zůstalo jich pět. Bylo to jako vzkaz: pětka je mé číslo. Vibrační.

Zvláštní pocit to byl... Všichni ty svíce vidí, jsou monumentální. Ale jen pro mě znamenají - vzkaz.  

 

Po skončení mše jsem odcházela pokud možno tiše a poněkud v rozpacích. Dost jsem se styděla, že musím ještě nakoupit. Já musím do sámošky...! (Žel.) Jakkoliv je mně trapně; protože po něčem tak vznešeném, jako je přítomnost při mši, jako je účast v rozjímání o Bohu, mám jít koupit rajčata a vánočku. A konzervu s tuňákem.

Diskrétně jsem zmizela z dosahu kostela a vmísila se mezi kolemjdoucí občany. A pak - šup do Alberta, rychle. Jenomže... to už za mnou hlaholila tlupa katolíků z kostela, kteří - sotva v ústech rozpustili hostii - pádili si nakoupit, a hlasitě se přitom bavili.

 

Bože. Nezávidím Ti. Máš to v nás ale pěknou čeládku...

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Gabriela Janská | pondělí 8.9.2014 23:23 | karma článku: 10,83 | přečteno: 621x
  • Další články autora

Gabriela Janská

Vláda ČR umožňuje šíření infekční nemoci. Aby proti ní mohla očkovat

Z oficiálních zpráv posledních dnů vyplývá, že ačkoliv vláda ČR chápe, že virus přenáší očkovaní i neočkovaní lidé, vydává opatření omezující šíření viru pouze neočkovanými

12.11.2021 v 19:40 | Karma: 36,62 | Přečteno: 1269x | Diskuse| Společnost

Gabriela Janská

Boj české vlády s epidemií aneb orgie absurdity

Žijeme ve 21. století, v době relativně vyspělé lékařské vědy. O to obtížnější musí být její výsledky ignorovat - jak to předvádí česká vláda. A v Evropě není výjimkou.

9.11.2021 v 21:23 | Karma: 37,34 | Přečteno: 1155x | Diskuse| Společnost

Gabriela Janská

Roman Prymula přistižen? Při čem?

Měli jsme ministra zdravotnictví, který svou odborností plně odpovídal tomu, co právě potřebujeme. Troufám si říct, že "uměl". Dokázal vzbudit respekt, úctu... a pochopitelně tím větší nenávist.

27.10.2020 v 0:08 | Karma: 46,00 | Přečteno: 6909x | Diskuse| Společnost

Gabriela Janská

Postřehy koronavirové - svoboda

Pojem "svoboda" se v souvislosti s koronavirovými opatřeními vyskytoval opravdu často. Myslím, že hlavně mladí lidé se cítili nařízením svázáni a ohroženi. Možná proto, že skutečný boj o skutečnou svobodu nikdy nezažili.

24.7.2020 v 23:10 | Karma: 30,56 | Přečteno: 838x | Diskuse| Společnost

Gabriela Janská

Na václavským Václaváku

Chvilku jsem se podívala na přímý přenos oslav 30. výročí našeho sametového vítězství. Jsem fakt spokojená.

17.11.2019 v 20:43 | Karma: 27,06 | Přečteno: 675x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval nožem

23. dubna 2024  15:03,  aktualizováno  24.4 7:53

Policisté zadrželi ve škole v Tachově mladíka, který nožem vyhrožoval zabitím. Při incidentu se...

V březnu by ze Sněmovny vypadla TOP 09. Vyhrává ANO, posilují malé strany

24. dubna 2024  6:22,  aktualizováno  6:32

Podle nejnovějšího volebního modelu Median by se v březnu do Sněmovny dostalo pět stran a hnutí. V...

Balík pomoci pro Ukrajinu či Izrael schválil Senát USA. Zbývá už jen Bidenův podpis

24. dubna 2024  6:24

Americký Senát schválil balík s pomocí pro Ukrajinu, Izrael či Tchaj-wan v hodnotě 95 miliard...

Soud potrestá brutální útok na dívku, bodnutá do krku skončila v pytli v lese

24. dubna 2024

Krajský soud v Plzni dnes vynese rozsudek nad devatenáctiletým Ukrajincem Viktorem Veselovským,...

  • Počet článků 22
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4511x
Mám ráda lidi a přemýšlení o nich.
Mám ráda přemýšlení o Bohu. 

Seznam rubrik